در نهایت، چیزی خیلی خوب پیدا شد که ممکن است برایمان مفید باشد؛ یک مطالعه که اخیرا منتشر شده است می گوید که سونا به طور مرتب می تواند به شکل قابل ملاحظه ای خطر سکته را کاهش دهد.

با این که اختراع سونا اغلب به مردم فنلاند نسبت داده می شود، در بسیاری از فرهنگ ها در تاریخ باستانی مشاهده شده است.

امروزه، سونا به نسبت در جهان غرب محبوب می باشد – که دلیل خوبی برای آن وجود دارد.

در واقع، سونا به شدت در تمام اروپا در قرون وسطی استفاده می شد.

البته تا زمانی که ترس از ابتلا به سیفیلیس در دهه 1500 میلادی گسترش یافت، و باعث کاهش استفاده از سونا برای مدتی طولانی شد.

به طرز جالبی، بروز بیماری در فنلاند دیده نشده، بنابراین محبوبیت سونا در این کشور هرگز از بین نرفت. طی دهه های اخیر، با کاهش نگرانی های مرتبط با سیفیلیس، محبوبیت سونا مجددا به صحنه بازگشته است.

هرکسی که تا به حال به سونا رفته باشد و از استراحت در آن لذت برده باشد، درک می کند که چرا آنها تا این قدر محبوب هستند. هیچ حسی مشابه نشستن در یک اتاق تاریک، مرطوب و داغ وجود ندارد. از نظر روانشناسی نیز سونا می تواند به شدت در کاهش استرس دخیل باشد.

مزایای سلامتی سونا

جدا از فایده های روانی بالقوه آرامش در یک محیط گرم، چندین محقق درباره اینکه آیا سونا می تواند بر سلامت جسمی نیز اثر بگذارد به تحقیق پرداخته اند.

برای مثال، چند مطالعه نشان داده اند که سونا می تواند فشار خون را کاهش دهد، در حالی که چند مطالعه دیگر به این نتیجه رسیده اند که استفاده منظم از سونا می تواند خطر فراموشی را کمتر کند. الباقی نیز ارتباطی بین سونا و کاهش خطر مرگ مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی پیدا کرده اند.

برای اولین بار، دانشمندان دانشگاه بریستول در انگلستان بر اثر بالقوه سونا بر خطر سکته قلبی نگاه انداختند.

این مطالعه 1628 شرکت کننده را به مدت میانگین 15 سال دنبال کرد؛ میانگین سن آنها 63 سال بود، و هیچ کدامشان سابقه سکته قلبی نداشتند.

همه شرکت کنندگان یک پرسشنامه درباره تعداد دفعات استفاده از سونا را پر کردند. از آنها همچنین درباره تعدادی از سایر عواملی که می تواند بر خطر سکته اثر بگذارد، مانند مصرف الکل، سطح کلسترول، فعالیت بدنی و فشار خون، سوال شد.

یافته های این مطالعه، هفته گذشته در ژورنال نورولوژی منتشر شد.

طی یک دهه و نیم، 155 نفر دچار سکته شدند. افرادی که یک بار در هفته به سونا می رفتند، به ازای هر 1000 نفر-سال، نرخ سکته معادل 8.1 داشتند. این عدد برای آنهایی که دو تا سه بار در هفته سونا می رفتند، 7.4، و برای آنهایی که چهار تا هفت بار در هفته به سونا می رفتند، تنها 2.8 بود.

به عبارت دیگر، افرادی که چهار تا هفت بار در هفته سونا می رفتند، نسبت به افرادی که یک بار در هفته می رفتند، 60 درصد کمتر احتمال سکته داشتند.

این یافته ها حتی بعد از اینکه محققین سایر عوامل خطر، مانند سیگار و سطح کلسترول را وارد آنالیز کردند نیز به همین صورت باقی ماند.

دکتر K. Kunutsor، مولف ارشد این مطالعه گفت: “این یافته ها جالب هستند زیرا نشان می دهند که این فعالیت (سونا) که مردم برای ریلکس شدن و لذت بردن انجام می دهند می تواند اثرات مفیدی بر سلامت عروقیشان نیز بگذارد.”

وی در مورد اینکه چگونه سونا می تواند این اثرات را از خود به جا بگذارد گفت: “به نظر می رسد سونا اثر کاهنده فشار خون داشته باشد، که ممکن است تاثیر مفیدی بر خطر سکته بگذارد.”

مشاهده و ارتباط

البته، این مطالعه از نوع مشاهده ای بوده و می تواند تنها ارتباط بین مقدار استفاده از سونا و خطر سکته را نشان دهد.

برای مثال، افرادی که به طور منظم از سونا استفاده می کنند ممکن است به دلیل داشتن وقت آزاد بیشتر این کار را بکنند؛ و آنهایی که کمتر به سونا می رفتند، ممکن است سرشان شلوغ تر و زندگیشان پر استرس تر بوده باشد، که این می تواند دلیل خطر بیشتر سکته قلبی در این گروه باشد، و نه استفاده کمتر از سونا.

همانطور که Kunutsor توضیح می دهد، “سونا برای اکثر افراد سالم و حتی افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، یک فعالیت بی خطر می باشد. تحقیق بیشتری برای تایید این یافته، و درک راه هایی که سونا می تواند بر خطر سکته تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.”

ضروری است ذکر کنیم که سونا ممکن است برای برخی افراد امن و بی خطر نباشد. مثلا، افرادی که اخیرا دچار سکته قلبی شده اند و کسانی که درد قفسه سینه دارند، باید از رفتن به سونا خودداری کنند. علاوه بر این، افراد مسن تر که فشار خون پایین دارند نیز باید هنگام استفاده از سونا مراقب باشند.

اما، اگر شما هیچ کدام از شرایط فوق الذکر را ندارید، اکنون زمان مناسبی است که از این سرگرمی لذت بخش فنلاندی بهره ببرید.