بیماری های قلبی همچنان بزرگترین قاتل.

در این مقاله قصد داریم 16 غذا را به شما معرفی کنیم که اگر بخشی از یک رژیم غذایی مناسب باشند ؛ می توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند .

برای اینکه بتوانید به سلامت قلب خودتان کمک کنید و دور از بیماری نگه دارید. کارهای بسیاری می توانید انجام دهید . چک آپ سالیانه ، ورزش روزانه ، ترک سیگار و استپس ( برنامه ی قدم زدن روزانه ) سطح اضطراب زندگی را کاهش می دهد .

همه ی این ها می توانند تاثیر مثبت بر سلامت قلب داشته باشند ، اما یکی از ساده ترین تغییرات در سبک زندگی که می تواند به قلب شما سود برساند ، انتخاب غذای مناسب است .

در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر با نارسایی قلبی زندگی می کنند ؛ و حدود نیمی از آن ها در 5 سال اول تشخیص از دنیا می روند .

مراکز پیشگیری و کنترل درمان (CDC) هشدار می دهند که خوردن غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی ، کلسترول و سدیم برای قلب می تواند زیان بار باشد ؛ پس رژیم غذایی مناسب می تواند شروعی خوب برای کاهش خطر بیماری های قلبی باشد .

در این مقاله ، تعدادی از بهترین غذاهایی که سلامت و قدرت قلب شما را تضمین می کنند را بررسی می کنیم .

1-مارچوبه

مارچوبه منبع طبیعی فولات است ؛ ماده ای که از ساخته شدن بیش از حد آمینواسیدی به نام هموسیستئین جلوگیری می کند . هموسیستئین بالا با افزایش خطر برخی از مشکلات قلبی – مثل مشکلات عروقی کرونری و سکته قلبی – در ارتباط است .

 

 

2- لوبیا ، نخود ، نخودفرنگی و عدس

لوبیا ، نخود ، نخودفرنگی و عدس – که به عنوان حبوبات شناخته می شوند – می توانند به میزان قابل توجهی ، سطح لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا همان ” کلسترول بد ” را کاهش دهند . آن ها همچنین غنی از فیبر ، پروتئین و پلی فنول های آنتی اکسیدان هستند ؛ که همگی تاثیرات مثبتی بر عملکرد قلب دارند .

3- توت ها

توت ها سرشار از پلی فنول های آنتی اکسیدان هستند که به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کنند . توت ها منبعی مناسب از فیبر ، فولات ، آهن ، کلسیم ، ویتامین A و ویتامین C هستند و چربی بسیار پایینی دارند .

4- بروکلی

برخی از پژوهش ها نشان داده است خوردن روزانه کلم بخارپز ، سطح کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند .

5- تخم شربتی و تخم کتان

این دانه ها منبع سرشاری از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی همچون آلفا لینولنیک اسید هستند . امگا 3 ها تاثیرات مثبتی همچون کاهش تری گلیسرید ، LDL ، و کلسترول مجموع دارند . آن ها همچنین فشار خون را کاهش داده و احتمال تشکیل رسوب چربی در عروق خونی را به حداقل می رسانند .

امگا 3 ها خطر اختلالاتی که ممکن است منجر به حمله قلبی شود – مثل ترومبوز و آریتمی قلبی – را کاهش می دهد .

 

 

6- شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از نمونه های نادر از خوراکی هایی است که هم طعم عالی دارد و هم مفید است ( اگر در حد اعتدال مصرف شود ).

دانشمندان امروزه باور دارند که شکلات تلخ اثر محافظتی در مقابل تصلب شرایین دارد ( در تصلب شرایین ، رسوب در عروق خونی تشکیل شده ، خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد ).

به نظر می رسد که شکلات تیره دو مکانیسم مربوط به آترواسکلروز را از بین می برد : سختی شریان ها و چسبندگی سلول های سفید خون -زمانی که به دیواره ی رگ های خونی می چسبند – .

 

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که افزایش مقدار فلاوانول شکلات تیره که ترکیبی است که آن را خوشمزه تر می کند ، این مزایای حفاظتی را کاهش نمی دهد .

 

7- قهوه

 

قهوه هم در گروه “مگه میشه اینقدر خوب !” قرار میگیرد . بررسی های اخیر نشان می دهد که نوشیدن قهوه به طور منظم ، با کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

 

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه – که از ماشین برای ارزیابی داده های فریمینگام استفاده می کند – تنها می تواند ارتباط بین عوامل را مشاهده کند و نمی تواند علت و معلومات را به طور قطعی شناسایی کند.

 

8- ماهی

ماهی منبع سرشاری از اسیدهای چرب امگا 3 مفید برای قلب ، و همچنین پروتئین است اما چربی اشباع شده کمی دارد . به افرادی که بیماری قلبی دارند و یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند اغلب توصیه می شود که با خوردن ماهی ، دریافتی امگا 3 خود را افزایش دهند ؛ به این دلیل که خطر ابتلا به ضربان قلب غیر طبیعی و رشد رسوبات را در شریان ها کاهش می دهد.

 

طبق گفته ی انجمن قلب آمریکا (AHA)، ما باید حداقل دو بار در هفته یک وعده ماهی 100 گرمی از گروه ماهی های چرب – مانند ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری ، شاه ماهی ، ماهی قزل آلا، ساردین ها و یا ماهی تن – را مصرف کنیم.

 

9- چای سبز

یک بررسی سیستماتیک در سال 2011 نشان داد که نوشیدن چای سبز با اندکی کاهش در میزان کلسترول همراه است که ، همانطور که می دانیم ، یکی از مهمترین عوامل بیماری های قلبی و سکته است . اما این بررسی نمی تواند دقیقا مشخص کند که چه مقدار چای سبز برای بهبود سلامت قلب میبایست نوشید.

 

در سال 2014 ، بررسی دیگری درباره اثرات نوشیدن چای سبز در افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام شد . تحقیقات به این نتیجه رسید که چای سبز با کاهش فشار خون ارتباط دارد اما ، پژوهشگران قادر به تعیین اینکه آیا این کاهش می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند یا خیر نشدند .

 

10- آجیل

 

بادام، فندق، بادام زمینی، گردوی آمریکایی ، پسته و گردو همه گزینه هایی سالم برای قلب هستند. آجیل ها پر از پروتئین ، فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. مانند ماهی و دانه های کتان ، گردو نیز با اسیدهای چرب امگا 3 غنی شده است، و آنها را به یک میان وعده ی سالم برای حفظ انرژی در طول روز تبدیل می کند .

 

11- جگر

 

از بین گوشت های بخش های مختلف بدن ، کبد دارای بیشترین مواد مغذی است. به طور خاص، کبد لبریز از اسید فولیک، آهن ، کروم ، مس و روی است که باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می شود و به حفظ سلامت قلب ما کمک می کند .

12- بلغور جو دوسر

 

از آنجا که بلغور جو دوسر غنی از فیبر محلول است، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. بررسی های سال 2008 نشان می دهد که محصولات مبتنی بر جو دوسر به طور قابل توجهی LDL و کلسترول را بدون هیچ گونه عوارض جانبی کاهش می دهد.

 

  1. 13. شراب قرمز ( یه جورایی )

 

بسیاری از مطالعات ، مزایای بالقوه آنتی اکسیدان ها در شراب قرمز را ذکر کرده اند. با این حال، بعید است که مزایای آنتی اکسیدان ها از خطرات الکل بیشتر باشد.

 

شراب قرمز و قلب

شراب قرمز حاوی آنتی اکسیدان های مفید است، اما در نظر داشته باشید که باید آن را فقط در آرامش مصرف کرد.

با این حال، اخیرا یک مطالعه جدید مشخص کرده است که این آنتی اکسیدان ها می توانند پایه و اساس یک استنت جدید برای استفاده در زمان آنژیوپلاستی باشند – فرآیندی که در آن رگ های باریک یا مسدود شده برای درمان آترواسکلروز گشاد می شوند . –

 

با این حال، اخیرا دانشمندان در حال طراحی یک استنت جدید برای آزاد کردن آنتی اکسیدان های مشابه شراب به درون خون به منظور ارتقا سلامت ، جلوگیری از ایجاد لخته های خونی و کاهش التهاب در زمان آنژیوپلاستی می باشند .

شایان ذکر است که نوشیدن الکل به طور کلی برای قلب شما سالم نیست. در حقیقت ، برای سلامتی قلب و عروق حیاتی است که حتی اگر الکل می نوشید ، این کار را در آرامش انجام دهید .

 

 

 

14-اسفناج

 

با استفاده ی روزمره از منابع منیزیم می توانید به حفظ ریتم سالم قلبی کمک کنید. اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیم در رژیم غذایی است و مصرف غذای مورد علاقه ملوان زبل ، سلامتی را برای شما به ارمغان می آورد.

 

  1. 15. گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی ها دارای مواد مغذی زیادی هستند که می توانند قلب ما را سالم نگه دارند. این میوه های قرمز کوچک حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C ، فولات و کولین هستند که برای قلب مناسب می باشند .

 

پتاسیم علاوه بر کمک به حفظ قلب از گزند بیماری ها ، ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

 

دانشمندان معتقدند افزایش مصرف پتاسیم در کنار کاهش مصرف سدیم ، مهمترین تغییر ممکن در رژیم غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

 

  1. 16. سبزیجات

 

AHA توصیه می کند که هر روز هشت واحد یا حتی بیشتر از میوه و سبزیجات مصرف کنیم. سبزیجات کم چربی و کم کالری هستند اما غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین می باشند . مقادیر مناسب از این گروه در رژیم غذایی می تواند به تنظیم وزن و فشار خون کمک کند .