افسردگی یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. تحقیقات جدید در حال حاضر ارتباط بین این دو بیماری را بررسی کرده و نشان می دهند که ورزش برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، بهترین درمان بوده که می تواند سلامت قلب و ذهن را حفظ کند.

افسردگی خطر بیماری قلبی را در افرادی که سابقه مشکلات قلبی عروقی را نداشته اند، افزایش می دهد.

برای کسانی که قبلا با بیماری قلبی سروکار داشته اند، افسردگی خطر مرگ و میر آن را افزایش می دهد.

در واقع، برخی مطالعات نشان داده اند که افرادی که دارای افسردگی هستند، در معرض خطر بالای آریتمی قرار دارند.

در عین حال، مطالعات دیگر اشاره کرده اند که افرادی که پس از تشخیص بیماری قلبی دچار افسردگی می شوند، دو برابر بیشتر احتمال مرگ در آنها وجود دارد.

بنابراین، برای جلوگیری از این سناریو چه کاری می توان انجام داد؟ محققان می گویند راه حل ممکن است در ورزش بیشتر نهفته باشد، همانطور که مطالعات به طور مداوم اشاره می کنند که در بعضی موارد، ورزش کردن می تواند مشابه داروهای ضد افسردگی موثر باشد.

اما هنگامی که احساس ناامیدی و بی ارزش بودن، که نشان دهنده افسردگی هستند، در هر جنبه ای از زندگی شما نفوذ کند، انگیزه ای برای ورزش پیدا نمی شود.

یک مطالعه جدید که در نشریه JAMA Journal of Psychiatry منتشر شده است، روش های متعددی را نشان می دهد که افسردگی بر سلامتی تأثیر منفی می گذارد، و مزایای ورزش را برای از بین بردن افسردگی و حفظ سلامت قلب نشان می دهد.

همچنین، دکتر مادوکار تریودی، مولف مشترک این مقاله و مدیر مرکز تحقیقات افسردگی و مراقبت های بالینی در دانشگاه تگزاس جنوب غربی در دالاس، چند نکته مفید برای غلبه بر مشکل پیدا کردن انگیزه برای ورزش در هنگام افسردگی را بیان می کند.

دکتر بنجامین ویلیس، مدیر اپیدمیولوژی موسسه کوپر در دالاس تگزاس، اولین نویسنده این مقاله است.

ورزش، خطر مرگ و میر بیماری های قلبی را نصف می کند

دکتر ویلیس و همکارانش اطلاعاتی را درباره تقریبا 18000 شرکت کننده که میزان سلامت قلب و عروق آنها هنگام 50 سالگی اندازه گیری شد، مورد بررسی قرار دادند.

محققان با استفاده از داده های ثبت شده از فایل های Medicare شرکت کنندگان، ارتباطات بین تناسب قلبی ریوی در سن 50 سالگی و شیوع افسردگی و بیماری های قلبی در ادامه زندگی را بررسی کردند.

به طور کلی، آنها نشان دادند که شرکت کنندگان با سطح آمادگی بالا در میانسالی، پس از تشخیص افسردگی، 56 درصد کمتر در خطر مرگ و میر از بیماری های قلبی بودند.

دانشمندان هم چنین ارتباطی با سایر بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری کلیه پیدا کردند.

نویسندگان اشاره می کنند که چنین بیماری هایی می توانند اثر داروهای ضد افسردگی را تحت تاثیر قرار دهند. برای این افراد، ورزش ممکن است بهترین درمان برای افسردگی باشد.

دکتر تریودی می گوید: شواهد کافی برای نشان دادن این امر که تأثیر تناسب اندام در افسردگی و بیماری های قلبی واقعی است، وجود دارد. اما مطالعات بیشتری برای یافتن مکانیزمی که این اثر را منجر می شود، مورد نیاز است.”

ورزش منظم دشوار، اما انجام شدنی است

دکتر تریودی، به مطالعاتی اشاره دارند که نشان می دهد افراد مبتلا به افسردگی اغلب سه چهارم از میزان فعالیت بدنی توصیه شده را انجام می دهند.

او می گوید: “حفظ میزان سالم ورزش دشوار بوده، اما انجام شدنی است. این امر فقط نیاز به تلاش بیشتر و توجه به موانع منحصر به فرد برای ورزش منظم دارد.”

پس، برخی از راه هایی که می توان چنین موانعی را رد کرد، چیست؟

سعی کنید برای ورزش کردن، یک ساعت و زمان مشخص را در هر روز اختصاص بدهید.

سعی کنید اگر چند روز را از دست دادید، دلسرد نشوید. در عوض، به محض این که توانستید، ورزش خود را ادامه دهید.

پیشرفتتان را ثبت کنید.

فعالیت های ورزشی را با انجام یک فعالیت جدید در هر روز، متنوع و سرگرم کننده کنید.

شما همچنین می توانید یک دوست را مسئول تشویق خود به ورزش کنید.

دکتر تریودی هشدار می دهد: “هرچه زودتر تناسب اندام خود را بدست آورید، احتمال بیشتری برای جلوگیری از افسردگی به وجود خواهد آمد، که در بلند مدت به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.”

دکتر ویلیس همچنین در اینجا می گوید: “این بینش های جدید نشان دهنده اهمیت مداوم تناسب اندام در طول عمر است.”

“اکنون ما می دانیم که مزایای بلند مدت و ارتباط بین سلامت ذهن و بدن مهم تر از آنچه ما فکر می کردیم می باشد. امیدواریم مطالعه ما نقش تناسب اندام و فعالیت های فیزیکی را در اقدامات پیشگیرانه از سوی پزشکان در جهت ارتقای پیری سالم برجسته نماید.”